Grafik tasarımcı, baskıresim, fotoğraf sanatçısı, gezgin.. Arif Ziya Tunç’un “Tersane Art Gallery” isimli atölyesine konuk oldum ve baskıresimi, grafik tasarımı, ürettiği işleri, sanatı konuştuk.
Neden bir galeri açmaya ihtiyaç duydunuz?
Sanatçı olarak üretmeye ihtiyaç duyuyordum. Evinizde bir odanızı ayırarak üretmeye devam edemiyorsunuz. Emekli olduktan sonra istediğim zaman rahat çalışabilmek için kendi atölyemi açtım. Baskıresim donanımına sahibim. Burada baskı resim üzerine çalışmak istiyorum. Amacım burada üretmek. Atölyem baskı resim atölyesi olarak için çok uygun.
Ayrıca başka bir ilgi alanım da fotoğraf. Atölyemi fotoğraflarımı sergilemek için galeri havasına getirdim. Ama sadece kendi ürettiklerimi sergilemek istediğim bir galeri olacak.
Tersane Art Gallery’de neler yapmayı planlıyorsunuz?
Fotoğraf ve baskı resimlerle ilgili atölyemde konuşup paylaşımda bulunmak, güncel sanatlardan bahsetmek, sanatsal tartışmalar için atölyemiz fırsat olacak.
Şu an yalnızca kendi eserlerimi sergilemeyi düşünüyorum. Galeri olarak düşünmememin sebebi belli saatlerde burayı açmak zorunda kalmak istemiyorum. Sanatçı özgürlüğümü kısıtlamak istemiyorum.
Fotoğraftan beklentiniz nedir?
Benim temelim baskı resim ve grafik tasarım. Bu iki temel disiplini fotoğrafla birleştirdiğim zaman
Örneğin bir gün batımı fotoğrafı, gün doğumu fotoğrafı veya manken
fotoğrafı çok insana güzel gelebilir. Bana bu tür fotoğraflar örneğin bir çiçek
fotoğrafı çok duygusal gelmiyor.
Sanatçı olarak kadraja ne kattığımız önemli. Gün batımı
fotoğrafını, antik bir heykel görüntüsünü herkes çekebilir. Ben fotoğraflarımı,
fotoğraflardan uzaklaşmadan, fotoğraf tekniğini kullanarak bilgisayar ortamında
işleyerek çalışıyorum. 3-5-6 kareyi üst üste bindirerek kolaj mantığı gibi ama
tam kolaj değil, bir bütün oluşturuyorum. Fotoğraf çalışmam artık herkesin bunu
ben de çekerim olmaktan çıkıyor. Pentür tadına dönüyor. Pentür de aradığımız
bütün plastik ve estetik yapılanmaların gözle görüldüğü bir bütün oluşuyor. Son
iki senedir fotoğraf çalışmalarım bu uygulamalardan oluşuyor. Sonuçlarımı kendi
adıma konuşarak çok beğeniyorum.
Ne zamandan beri baskıresim sanatı ile uğraşıyorsunuz?
Baskıresim, eskizlerle başlayıp, pek çok deneme ve kontrol baskılarıyla devam eden ve numaralı baskıyla sonuçlanıncaya değin, oldukça yoğun çalışmayı gerektiren bir tekniktir.
1971 de baskı resimle tanıştım. O yıldan beri baskı resim yapıyorum. Tüm tekniklerini, kurallarını, temelini biliyorum.
Baskı resimle ilgili “Kapsamlı Materyaller&Teknikler Rehberi (Editörlük ve Çevirmenlik) yaptığım kitabım var.
Son olarak sanatseverlere bir mesajınız var mı?
Baskı resim ve fotoğraf tüm hayatımı dolduruyor. Deneyimlerimi sanata ve baskıresime ilgi duyanlarla paylaşmak istiyorum. İzmir’de baskıresimi merak edenler için baskı resim nasıl yapılır, kalıplar nasıl hazırlanır nasıl presten geçirilir, nasıl kurutulur, bir baskı resim nasıl özgün hale getirilir, numaralandırılması, isimlendirilmesi burada açıklayacağım bir ortam olacak.
Atölyem aynı zamanda bir kütüphane özelliğine sahip. Elimde sanat, felsefe, teknikle ilgili çok sayıda kaynak kitaplarım var. Bu kitaplar üniversite öğrencileri, araştırmacılara yönelik, meraklılar bu kitaplardan faydalanabilir. Paylaşmayı seviyorum. Sahip olduğum bilgileri, kitapları paylaşmak için sanatseverleri atölyeme bekliyorum.
1953 Elazığ doğumlu olan sanatçı, 1974’de GEE, Resim-İş Bölümünden mezun oldu. Akademik kariyerini Dokuz Eylül Üniversitesi, GSF’ de Sanat Doktorasını yaparak tamamladı. 2006’da Doçent, 2011’de Profesör oldu.
Şimdiye kadar 18 kişisel sergi gerçekleştirdi. Yarışmalı Devlet ve Özel Sergilere ve Uluslararası Baskıresim Bienallerine katıldı. İki kez Devlet Yarışmalı Baskıresim Sergisi “Başarı Ödülü” kazandı.
Özellikle
son dönem fotoğraflarında pentürü anımsatan ve dijital ortamı zorlayarak
oluşturduğu, ekspresif kompozisyon arayışları içinde olduğu görülmektedir.
Sanatçının fotoğraf ve baskıresme aynı estetik kaygı ve plastik yapılanma
anlayışıyla yaklaştığı görülmektedir.
Dijital ortamın fotoğrafın dilini geliştirdiğine, ifade olanaklarını
arttırdığına, sanatsal yaratıcılığa daha çok imkan verdiğine inanmakta ancak bu
dijitalleşmenin fotoğrafın özünü bozmaması gerektiğini de savunmaktadır.
Hakemli ve süreli yayınlarda fotoğraf ve baskıresimle ilgili
makale ve yazıları yayınlanmıştır. Yurt içinde ve yurt dışında, akademik ve
özel ortamlarda baskıresim ve fotoğraf üzerine pek çok sunu ve söyleşi
gerçekleştirmiştir.
Sanatçı, halen 2021 Kasım ayı başlarında, Karşıyaka’da açtığı atölyesinde sanatsal çalışmalarını sürdürmektedir.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder