14 Mayıs 2022

‘Rastlantı Atık Sanat Sergisi’ Sürdürülebilir Tasarım Projesi


Sürdürülebilirlik için farkındalık oluşturmayı amaçlayan Tasarımcı Fırat Karapınar We-Cycle Çevre ve Geri Dönüşüm Teknolojileri Fuarı’nda atıklardan yaptığı birbirinden renkli sanat eserlerini sergiledi.

Atık malzemeleri toplayarak atölyesinde tasarımlar yapan Fırat Karapınar projelerinde sürdürülebilirlik üzerine yoğunlaştığını söyledi.

Karapınar çalışmaları hakkında şu bilgileri verdi;


Dünyadaki yoğun tüketim sonucu atık maddeler önlenemez şekilde büyüdü ve tüm yaşam alanlarını tehdit etmeye başladı. Sanayileşme öncesi üretilen nesneler, yaşam döngüsü içinde doğaya karışıp yok olabiliyordu. Kullan at plastikler, hızlı tüketim ve moda anlayışı çağdaş insanlık krizlerini açığa çıkardı. Serginin çıkış noktası medeniyet toplumunun kendi yarattığı düzenin bir kaos ortamına dönüşmesi ve insanlığı daha derin çıkmazlara sürükledi.

Rastlantı adlı sergide İzfaş Fuarı atıklarından da yararlanıldı. Fuar atıkları bir sonraki fuar için malzemeye dönüşüyor. Eser üretilirken sıfır atık ile çevreye duyarlı sanat anlayışı gelişiyor. Döngüsel ekonomi modeli ile uyumlu sanat anlayışı çağdaş dünyada yerini kalıcı hale getiriyor.


Aborjin kültürü serginin çıkış noktası oldu. Doğaya saygılı ve kendilerini doğanın parçası olarak gören aborjin halkının yaşama bakışı sergiye ilham verdi. Aborjinlerin doğaya atfettikleri değeri atıklara yansıtarak eserler oluşturuldu. Altın, gümüş, bakır renkleri sembolik bir değer olarak kullanıldı. Değeri metal renkleri atık malzemeler ile çelişki yaratarak malzemenin değerini sorgulamamızı sağlıyor. Postapokaliplik anlayış ile oluşan eserler çağdaş toplum ikiyüzlülüğünü çarpıcı bir biçimde vurgulamaktadır.

Serginin kavramsal yapısı Zygmunt Bauman’ın atık felsefesi üzerine kuruldu. Öncelikle küreselleşme ve modernleşme süreçlerinin dünyadaki yankılarını anlatıyor. Kendi dizeleri modernleşme sürecini şu şekilde ifade ediyor:

“Tüm insanlığa ulaşması ve evrenselleşmesi amacıyla yola çıkan modernleşme, bu hedefini gerçekleştirdikçe, gezegeni tahakküm altına almasının yarattığı sorunlarla yüzleşmek zorunda kaldı. Bugün modernleşmenin zafer yürüyüşü gezegenin en uzak köşelerine ulaştı; insan üretiminin ve tüketiminin neredeyse tümü pazarlar aracılığıyla gerçekleşiyor; metalaşma, ticarileşme, parasallaşma süreçleri yerkürenin en ücra en saklı köşelerinde tedavüle girdi.”

Dünyayı sürdürülebilirlik kurtaracak

Sergi kapsamında: Tüketim eşyaları olan ayakkabılar, kıyafetler, elektronik aletlerin dönüşümünü görmekteyiz. Sanat izleyicisinde kendi kullandığı eşyalara hiç bakmadığı bir gözle bakması sağlamak hedeflendi.

Fırat Karapınar, 9 Eylül Üniversitesi’nde Resim eğitiminden sonra Sanat ve Tasarım bölümünde yüksek lisans yaptı. Heykel, grafik, seramik, aksesuar tasarımı, fotoğrafçılık ve özgün baskı gibi farklı alanlarda eğitimler alarak özgün yaklaşımlar geliştirmeyi hedefledi. İzmir de sanat ve tasarım çalışmalarına devam etmektedir. Sürdürülebilir sanat ekolünü benimsedi. Sıfır artık ile çevre dostu ayakkabı, çanta ve kostüm tasarımları yapmaktadır.


Ulusal ve Uluslararası birçok sanat ve tasarım yarışmalarına katıldı ve dereceler elde etti. Workshop, karma sergiler, fuarlar, mesleki seminerler ve sertifikalar ile akademik yetkinliğimi geliştirdi. Çalışmalarında ki hedefleri: üretilen eser ile disiplinlerarası bir sanat alanı yaratmak, endüstriyelleşmiş estetik değerlere karşı deneyimi güçlendiren ortamlar yaratmak, toplumsal hafıza üzerinde yer edinen sanat, sanatçı ve eser arasındaki bağlara sanat seyircisini dahil etmek, “kitsch” olarak adlandırılan tüketim eşyalarının avangard tasarımlara dönüştürmek, sanat için hammaddeyi sürdürülebilir kılmak, satın almak yerine geri dönüşüm materyallerini tercih ederek üretilen atık miktarını azaltmak.

İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder