Sürdürülebilirlik için farkındalık oluşturmayı amaçlayan Tasarımcı Fırat Karapınar We-Cycle Çevre ve Geri Dönüşüm Teknolojileri Fuarı’nda atıklardan yaptığı birbirinden renkli sanat eserlerini sergiledi.
Atık malzemeleri toplayarak atölyesinde tasarımlar yapan
Fırat Karapınar projelerinde sürdürülebilirlik üzerine yoğunlaştığını söyledi.
Karapınar çalışmaları hakkında şu bilgileri verdi;
Dünyadaki yoğun tüketim sonucu atık maddeler önlenemez
şekilde büyüdü ve tüm yaşam alanlarını tehdit etmeye başladı. Sanayileşme
öncesi üretilen nesneler, yaşam döngüsü içinde doğaya karışıp yok olabiliyordu.
Kullan at plastikler, hızlı tüketim ve moda anlayışı çağdaş insanlık krizlerini
açığa çıkardı. Serginin çıkış noktası medeniyet toplumunun kendi yarattığı
düzenin bir kaos ortamına dönüşmesi ve insanlığı daha derin çıkmazlara
sürükledi.
Rastlantı adlı sergide İzfaş Fuarı atıklarından da yararlanıldı. Fuar atıkları bir sonraki fuar için malzemeye dönüşüyor. Eser üretilirken sıfır atık ile çevreye duyarlı sanat anlayışı gelişiyor. Döngüsel ekonomi modeli ile uyumlu sanat anlayışı çağdaş dünyada yerini kalıcı hale getiriyor.
Aborjin kültürü serginin çıkış noktası oldu. Doğaya saygılı
ve kendilerini doğanın parçası olarak gören aborjin halkının yaşama bakışı
sergiye ilham verdi. Aborjinlerin doğaya atfettikleri değeri atıklara
yansıtarak eserler oluşturuldu. Altın, gümüş, bakır renkleri sembolik bir değer
olarak kullanıldı. Değeri metal renkleri atık malzemeler ile çelişki yaratarak
malzemenin değerini sorgulamamızı sağlıyor. Postapokaliplik anlayış ile oluşan
eserler çağdaş toplum ikiyüzlülüğünü çarpıcı bir biçimde vurgulamaktadır.
Serginin kavramsal yapısı Zygmunt Bauman’ın atık felsefesi
üzerine kuruldu. Öncelikle küreselleşme ve modernleşme süreçlerinin dünyadaki
yankılarını anlatıyor. Kendi dizeleri modernleşme sürecini şu şekilde ifade
ediyor:
“Tüm insanlığa ulaşması ve evrenselleşmesi amacıyla yola
çıkan modernleşme, bu hedefini gerçekleştirdikçe, gezegeni tahakküm altına
almasının yarattığı sorunlarla yüzleşmek zorunda kaldı. Bugün modernleşmenin
zafer yürüyüşü gezegenin en uzak köşelerine ulaştı; insan üretiminin ve
tüketiminin neredeyse tümü pazarlar aracılığıyla gerçekleşiyor; metalaşma,
ticarileşme, parasallaşma süreçleri yerkürenin en ücra en saklı köşelerinde
tedavüle girdi.”
Dünyayı
sürdürülebilirlik kurtaracak
Sergi kapsamında: Tüketim eşyaları olan ayakkabılar,
kıyafetler, elektronik aletlerin dönüşümünü görmekteyiz. Sanat izleyicisinde
kendi kullandığı eşyalara hiç bakmadığı bir gözle bakması sağlamak hedeflendi.
Fırat Karapınar, 9 Eylül Üniversitesi’nde Resim eğitiminden sonra Sanat ve Tasarım bölümünde yüksek lisans yaptı. Heykel, grafik, seramik, aksesuar tasarımı, fotoğrafçılık ve özgün baskı gibi farklı alanlarda eğitimler alarak özgün yaklaşımlar geliştirmeyi hedefledi. İzmir de sanat ve tasarım çalışmalarına devam etmektedir. Sürdürülebilir sanat ekolünü benimsedi. Sıfır artık ile çevre dostu ayakkabı, çanta ve kostüm tasarımları yapmaktadır.
Ulusal ve Uluslararası birçok sanat ve tasarım yarışmalarına
katıldı ve dereceler elde etti. Workshop, karma sergiler, fuarlar, mesleki
seminerler ve sertifikalar ile akademik yetkinliğimi geliştirdi. Çalışmalarında
ki hedefleri: üretilen eser ile disiplinlerarası bir sanat alanı yaratmak,
endüstriyelleşmiş estetik değerlere karşı deneyimi güçlendiren ortamlar
yaratmak, toplumsal hafıza üzerinde yer edinen sanat, sanatçı ve eser
arasındaki bağlara sanat seyircisini dahil etmek, “kitsch” olarak adlandırılan
tüketim eşyalarının avangard tasarımlara dönüştürmek, sanat için hammaddeyi
sürdürülebilir kılmak, satın almak yerine geri dönüşüm materyallerini tercih ederek
üretilen atık miktarını azaltmak.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder