2024 yılına başarılı bir başlangıç yapan Ege Maden İhracatçıları Birliği, iki aylık süreçte Suudi Arabistan, İngiltere ve Güney Kore’de Türkiye’nin maden ihracatının artması için etkinliklere imza attı.
Pazarlama faaliyetlerinin ihracat rakamlarına olumlu
yansıması sonucu Ege Maden İhracatçıları Birliği’nin 2024 yılı Ocak-Şubat
döneminde ihracatı yüzde 14,5’luk artışla 161 milyon dolardan 184,5 milyon
dolara yükseldi.
2024 yılının ilk iki aylık diliminde yakaladığı başarıyı
2024 yılının tamamına yaymak isteyen Ege Maden İhracatçıları Birliği, mart
ayındaki Çin’de Xiamen Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı, Nisan ayındaki İzmir
MARBLE Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı için hummalı bir çalışma yürütüyor.
Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Alimoğlu, Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Faik Tokatlıoğlu, Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İbrahim Altınpınar, Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Reyhan Sezgin, EMİB’in 2024 faaliyetleri ve sektörel güncel gelişmelerle ilgili görüşlerini basın toplantısında paylaştı.
Maden sektörü olarak
2023 yılında 5,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik
Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı
İbrahim Alimoğlu, “Türkiye dünya genelinde doğal taş ve genel olarak maden
üretimi ve ihracatında önemli oyuncular arasında yer alıyor. Zengin maden
yataklarımız, kaliteli ürünlerimiz, gelecek vadeden teknolojik altyapımız ve
rekabetçi fiyatlarımız ile sektördeki gücümüz gün geçtikçe artıyor. Türkiye
olarak 80’e yakın madeni ihraç ediyoruz. Doğrudan maden ihracatının yanı sıra
madenlerimiz diğer sektörlerin ham maddeleri olarak ekonomimize dolaylı olarak
da katkı sağlıyor. Maden sektörü olarak 2023 yılında 5,7 milyar dolar ihracat
gerçekleştirdik. İhracatımızın üçte birine denk gelen 1,9 milyar dolarlık
bölümü doğal taş ihracatı olarak gerçekleşti. 2022 yılında 6,5 milyar dolar
olan ihracatımız 2023 yılında %11 düşüş gösterdi. Gerek yerelde gerekse küresel
ekonomik düzende karşılaşılan zorluklar bu düşüşe sebep oldu.” dedi.
2024 yılı hızlı
başladı
Başkan Alimoğlu, “Türkiye geneli maden ihracatımızla paralel
olarak Birliğimizin ihracatı da 2023 yılında bir önceki yıla göre düşüş
gösterdi. Ege Maden İhracatçıları Birliği olarak ise üyelerimizle 1,06 milyar
dolar maden ihracatı gerçekleştirdik. İhracatımızın yarıdan fazlasını doğal taş
oluşturdu. Doğal taş ihracatında da işlenmiş doğal taş başı çekti. Ancak 2024
yılından umutluyuz. Ocak ayında Suudi Arabistan’a 17 firmamızın katılımıyla
sektörel ticaret heyeti düzenledik. Türk doğal taş sektörü 2023 yılında Suudi
Arabistan’a ihracatını yüzde 39’luk artışla 89 milyon dolardan 123 milyon
dolara çıkarmıştı. Ticaret heyeti katılımcılarımızdan aldığımız geri dönüşler
ihracatımızı daha da arttıracağımızı kanıtlar nitelikte.” diye konuştu.
İbrahim Alimoğlu, “Şubat ayında İngiltere’de düzenlenen
Surface Design Show’a info stant katılımı gerçekleştirilerek sektörümüzü
tanıttık. İngiltere’de mimarlar, iç mimarlar, endüstriyel tasarımcılarla ve İngiltere’de
mimarlık, iç mimarlık, endüstriyel tasarım okuyan Türk öğrencilerle güçlü
bağlar kurduk. Yine Şubat ayında ilk kez Güney Kore KINTEX fuarına 10
firmamızın katılımıyla milli katılım organizasyonu düzenledik. Güney Kore’de
sadece fuar katılımı yapmadık. Güney Kore Uluslararası Müteahhitler Birliği,
Kore Doğal Taş Birliği, Kore İthalatçılar Birliği ile çok verimli toplantılar
yaptık. Güney Kore’de çok faydalı bir hafta geçirdik. Fuar sırasında çok sayıda
ziyaretçiyle firmalarımız iş görüşmeleri gerçekleştirdi. 2025 yılından itibaren
çok daha yoğun bir katılımla KİNTEX Fuarı’nda yerimizi almak için
çalışmalarımıza başladık.” dedi.
Maden sektörü Çin
Xiamen’e 56 firmayla katılıyor
Alimoğlu, “Bu ay içinde yıllardır olduğu Xiamen Uluslararası
Taş Fuarına milli katılım organizasyonumuzu 56 firmamızın katılımıyla ve Batı
Akdeniz İhracatçılar Birliği ile birlikte açacağımız standımızla
gerçekleştireceğiz. 17-20 Nisan 2024 tarihlerinde İzmir MARBLE Doğal Taş ve
Teknolojileri Fuarı’nda Türk doğal taş sektörümüz dünyanın dört bir tarafından
gelecek ithalatçılarla buluşacak. Ege Maden İhracatçıları Birliği olarak
düzenleyeceğimiz “Alım Heyeti Organizasyonu”yla yeni ticari bağlantıların
artmasına zemin hazırlayacağız. Yılı bitirmeden Endonezya ve Avustralya başta
olmak üzere uzak ülkelerle de ticaret ve alım heyetleri düzenlemek için
çalışmalarımız hızla devam ediyor.” diye konuştu.
60 milyar dolarlık
katma değer
Başkan Alimoğlu, “Türk doğal taş sektörünün mimarlar ve
tasarımcılarla bağlarını güçlendirmek amacıyla düzenlediğimiz “AMORF Doğal Taş
Proje ve Tasarım Yarışması” 2024 yılında 5. kez hayat bulacak. Ege Maden
İhracatçıları Birliği olarak, her zaman “Önce İnsan” dedik. Türk Madencilik
sektörü 5,7 milyar dolarlık ihracat hacmine sahip gibi görünse de, otomotiv,
enerji, inşaat, bilişim başta olmak üzere pek çok sektörün hammadde ihtiyacını
karşılayarak 60 milyar dolarlık bir katma değerin oluşumunu sağlıyor.
“Hayatımız Maden” mottosuyla üretmeye ve ihracat yapmaya 2024 yılında ve
sonrasında da devam edeceğiz. 2024 yılının ilk iki aylık döneminde yaptığımız
pazarlama faaliyetlerinin de desteğiyle ihracat rakamlarımızdaki kötü gidişi
durdurduk.” dedi.
İbrahim Alimoğlu, “Türkiye genelinde madencilik sektörümüz
ihracatını yüzde 7,2’lik artışla 838 milyon dolardan 899 milyon dolara çıkardı.
Aynı dönemde Ege Maden İhracatçıları Birliğimizin ihracatı ise; daha başarılı
bir grafik sergiledi. Ege Maden İhracatçıları Birliğimiz 2024 yılının
ocak-şubat döneminde ihracatını yüzde 14,5 yükselterek 184 milyon dolara çıkardı.
Bu başarıya katkı sağlayan tüm maden ihracatçılarımızı canı gönülden
kutluyorum. 2024 yılında yapacağımız yoğun pazarlama faaliyetleriyle maden
sektörümüzün 2023 yılında yaşadığı kan kaybını sona erdireceğimize inanıyoruz.
2024 yılı sonunda Maden sektörümüzün toplamda 6,5 milyar dolar, doğal taş
sektöründe 2 milyar dolar barajını aşmasını hedefliyoruz. Ege Maden
İhracatçıları Birliği olarak 2024 yılı sonunda 1 milyar 250 milyon dolar dövizi
ülkemize kazandırmak için 365 gün 24 saat çalışacağız.” diye konuştu.
Maden sektörlerinden
ortak Turquality Projesi
Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Faik Tokatlıoğlu, “Amorf Doğaltaş Proje ve Tasarım Yarışmasında uluslararası alanda başarılı olmuş mimarlar bizim jürimizde yer alıyor. Dolayısıyla katılımcılar için büyük bir motivasyon ve network kaynağı. Türkiye’de Turquality mekanizması var. ABD’de Türk gıda ürünlerinin daha fazla tercih edilmesini amaçlayan Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altındaki 6 gıda ihracatçı birliğinin katılımıyla, Ticaret Bakanlığı’nca desteklenen “Turkish Tastes-TURQUALITY Projesi” çok başarılı bir şekilde yürütülüyor. Biz de maden sektörlerimizle Turquality Projemizin üstünde çalışıyoruz. 2024 yılının ortalarına doğru ana hatları belli olduğunda detayları kamuoyu ile paylaşacağız.” dedi.
İkinci çeyrekten
sonra toparlanma öngörüsü
Ege Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkan
Yardımcısı İbrahim Altınpınar, “Mermer ocakları ve mermer fabrikalarında enerji
maliyeti, enerji fiyatları çok arttı. Kur istediğimiz seviyelerde değil.
İhracatçılarda dolar kurunun 40-42 seviyelerinde olunması gerektiğine dair
yaygın bir görüş hakim. Kurun düşük olması sektörleri inanılmaz etkiliyor. Kriz
sadece ülkemizde değil global bir sıkıntı var. İkinci çeyrekten sonra toparlanma
olacağını düşünüyorum. Türkiye 600 küsür desen mermeri ile mermer zengini
doğaltaş zengini ama fiyatlarımız maliyetlerimiz çok yüksek. Beklenti çok büyük
ama rekabet edemiyorsunuz fiyatlarınız yüksek geliyor. Marble Fuarı dünyadaki
en büyük üçüncü mermer fuarı arasında. İtalya ve Çin’den sonra biz geliyoruz.
Mermer fiyatlarımız İtalya ile yarışabilir konumda. Sektörümüz elinden gelen
gayreti gösteriyor, talep çok fazla. Markalaşmada Türk taşını lider konuma
getirme konusunda yaptığımız hatalar var. Çok satmaktansa değerli satıp
markalaşmada nasıl ilerleyebileceğimiz konusunda çalışmalarımız var. Tüm sektör
taşın altına elini koymalı. 1940’lı yıllardan bu yana sektörümüzü büyüterek
geldik. Son yıllarda sektör iyi bir yere geldi ancak markalaşma ve taşı katma
değerli satmada kat edilecek yol var. İşlenmez dediğimiz taşları çok iyi
fiyatlara satmaya başladık. Markalaşmada dünyada yerimizi alacağımıza
inanıyoruz. Aynı cins mermerin ismi üç farklı isimde verilebiliyor, tek isim
üzerinden gidilmeli. Sektör bilinçlenmeli. Örneğin; İran’da enerji maliyetleri
çok düşük. Türkiye’de en verimli ocak yüzde 10 verimle çalışıyor. Türkiye
ortalaması yüzde 3,5 yüzde 5 arasında. Burdur Isparta’da verim yüzde 1 yüzde
1,5 bandında. İran’da verimlilik oranı yüzde 35 yüzde 40’larda. İran çok büyük
rakip olacak.” diye konuştu.
Güney Kore pazarında
önümüz çok açık
Maden ihracatçılarının Güney Kore temaslarından bahseden Ege
Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Reyhan Sezgin, “Güney Kore
granit ve mermeri ağırlıklı olarak Çin’den ithal ediyor. Pandemi ile birlikte
tüketim alışkanlıklarının değiştiğini ve ev dekorasyonuna önem verdiklerini
gözlemledik. Sosyal medya kullanımları da tercihlerini etkiliyor mermere olan
ilgileri artıyor. Türk taşlarının çok az çeşidini biliyorlar. Daha fazla
ziyaret ve tanıtımla Türk taşının pazar payını arttırabiliriz. Bu yıl Xiamen
fuarından da ümitliyiz. Blok satışının dışında, Avustralya, ABD ve diğer
ülkelerden ebatlı ürün alıcılarının da fuarı ziyaret etmesini bekliyoruz.”
dedi.
Sezgin, “Çin’e ve Hindistan’a blok olarak satış yapmak
zorundayız. Ocaklarımızdan sürekli katma değerli ürün göndermek imkansız.
Mermer artıklarının değerlendirilmesine yönelik Amorf Doğaltaş Tasarım ve Proje
Yarışmamızı düzenliyoruz. Amacımız sektörü, mimar ve tasarımcılarla
buluşturarak Türk taşlarını tanıtmak, katma değerli ürün üretimini ve
ihracatını desteklemek. Kazanan yarışmacılarımızdan bazıları yurtdışı eğitim
hakkı kazanıyor. Kendilerini dünyada önemli projelerin yazıldığı İngiltere ve
Singapur’daki mimarlık bürolarında karar verici olarak görmek, kıvılcım olarak
gidenlerin ateş olarak dönerek ihracatımıza ve Türk doğaltaşlarının tanıtımına
katkıda bulunduklarını görmek en büyük dileğimiz.” diye konuştu.
Türkiye’de Maden
Bakanlığı kurulmalı
Reyhan Sezgin, Türkiye’de bir Maden Bakanlığı’nın kurulması
gerektiğinin öneminden bahsederek, “Üretim kalitemizin artması, madencilik
faaliyetlerinin kolaylaşması ve tanıtım faaliyetlerinin programlı yürütülmesi
çok önemli. Tek bir Bakanlığa bağlı çalışmalar sektörün çıtasını çok daha
yükseğe çıkaracaktır.” dedi.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder