İhracatın ve istihdamın lokomotifi moda endüstrisinde 2024 yılında ihracat hesapları, en büyük ihraç pazarı Avrupa’daki durgunluk ve Türk ekonomisinin içinden geçtiği yüksek enflasyon, düşük kur süreci nedeniyle tutmadı.
Türkiye’nin hazır giyim ihracatının 2024 yılında yüzde 7’lik
kan kaybı yaşadığını ve 19,2 milyar dolardan 17,9 milyar dolara gerilediğini
paylaşan Türkiye İhracatçılar Meclisi Sektörler Konseyi Üyesi ve Ege Hazır
Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Başkanı Burak Sertbaş, “2024, tüm dünyada
yaşanan ekonomik daralma, bölgesel savaşlar ve Türkiye’deki yüksek enflasyon,
kurun enflasyonla oranında artmaması, artan işçilik/hammadde fiyatları, iç
pazarda daralma nedeniyle hazır giyim ihracatçıları açısından oldukça zor
geçti. Sene başında yaptığımız tahminlerde toparlanmanın yılın son çeyreğinde
olmasını bekliyorduk. Ancak ana pazarımız Avrupa’daki durgunluğun beklenenden
uzun sürmesi sonucu toparlanma beklentilerimizi 2026 başına ertelemek durumunda
kaldık. Açıkçası pandemi sonrası açılma dönemindeki siparişleri şu an arıyoruz.
Sektör gerileme döneminde. Umarım önümüzdeki yıl beklentilerimizin 2027 yılına
ertelendiğini konuşmak durumunda kalmayız” diye konuştu.
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin,
Ege İhracatçı Birlikleri’nde düzenlenen 2024 yılı mali genel kurul
toplantısında konuşan Sertbaş, EHKİB olarak geçen seneye göre ihracatlarını az
da olsa artırdıklarını, dolar bazında yüzde 4 artışla 1 milyar 388 milyon dolar
ihracat yaptıklarını paylaştı. Sertbaş şöyle devam etti: “Her ne kadar toplam
ihracatımızı korumaya başarabilsek de artan maliyetlerimiz nedeniyle sektörde
karlılık düştü.”
Son 1 yıllık dönemde toplam 4 yurt dışı fuar, 1 yurt içi
fuar, 10 sektörel seminer,1 moda tasarım yarışması ve 1 ödül töreni gerçekleştirdikleri
bilgisini veren Sertbaş, “Münih’te Tekstil pazarının sektörümüzün en tanınmış
fuarlarından olan Munich Fabric Start fuarının “The Source” bölümüne 3-4 Eylül
2024’te 11 firma ile 21-22 Ocak 2025 tarihlerinde 10 firmamızla birlikte
katılım sağladık. Fransa’nın Paris kentinde yılda iki kez düzenlenen hazır
giyim sektörünün en prestijli fuarlarından olan Premiere Vision Fuarı'nın
Manufacturing bölümüne 02-04 Temmuz 2024’te 23 firma ve 11-13 Şubat 2025’te 26
firmamızla birlikte katılım sağladık. Yurt içinde ise İzmir’de İZFAŞ tarafından
organize edilen 9-11 Ekim 2024 tarihlerinde 7.kez düzenlenen Fashion Prime
Tekstil, Hazır Giyim Tedarikçileri ve Teknolojileri fuarı Manufacturing
bölümüne 33 firmamız katılım sağladık. 19-22 Kasım 2024 tarihlerinde 18. kez
düzenlenen Türkiye’nin en büyük gelinlik, damatlık & abiye fuarı IF Wedding
Fashion İzmir fuarında üyelerimizin katılımını teşvik ettik” dedi.
Tasarım yarışmasında
bu sene temamız Küresel Göçebe olacak
Moda endüstrisine yetenekli genç tasarımcıları kazandırmak
için 20 yıldır EİB Moda Tasarım Yarışması’nı düzenlediklerini hatırlatan EHKİB
Başkanı Burak Sertbaş, EİB 18. Moda Tasarım yarışmasını 2024 yılında ANALOG
temasıyla gerçekleştirdiklerini, 2025 yılı Mayıs ayında 19.sunu
düzenleyecekleri yarışmanın temasının “Global Nomad/ Küresel Göçebe” olacağını
kaydetti.
2025 yılında Rusya ve
ABD pazarlarında büyümek istiyoruz
2025 yılında gerçekleştirecekleri projeler hakkında da bilgi
veren Başkan Sertbaş, “İhracat kaybımızı telafi edebilmek adına yoğun bir dış
pazar aktivitesi yapmayı hedefliyoruz. MFS the Source Fuarı’nın Eylül’de
düzenlenecek ikinci edisyonunda yer almak için gerekli hazırlıklara başladık.
Eylül ayında ikinci edisyonu gerçekleşecek olan PV Paris Manufacturing Fuarı’na
EHKİB olarak Türkiye Milli Katılım Organizasyonu yapacağız. Geleneksel
pazarlarımız dışında kalan bölgelere de açılarak pazarlarımızı çeşitlendirmek
istiyoruz. Bu kapsamda Ekim ayında Rusya’ya, Kasım ayında ise ABD’ye yönelik
sektörel ticaret heyeti gerçekleştirmek için gerekli çalışma ve temaslara
başladık” şeklinde konuştu.
ABD Başkanı Donald Trump’ın açıkladığı gümrük vergilerinin
sektörlerine olası etkileri hakkında da konuşan Sertbaş, şöyle devam etti: “ABD
Başkanı Donald Trump tarafından Çin başta olmak üzere birçok ülkeye uygulanacak
yeni ilave gümrük vergileri açıklandı. Türkiye, yüzde 10 gümrük vergisi
uygulanacak ülkeler arasında yer alıyor. ABD’nin ithalatta uygulayacağı yeni
vergi oranları örme ve dokuma giyimde mevcut tedarikçileri önemli ölçüde
etkileyecektir. Örme giyimde ABD’nin en çok ithalat yaptığı ilk 6 ülkeye yüksek
ilave vergiler getirildi. Çin’e yüzde 54, Vietnam’a yüzde 46, Kamboçya’ya yüzde
49, Bangladeş’e yüzde 37, Hindistan’a yüzde 26 ve Endonezya’ya yüzde 32 ilave
vergi konuldu. Tayland, Malezya, Pakistan ve Sri Lanka da yüksek vergiler ile
karşılaştı. Bölgemizde yer alan ve ABD’ye gümrüksüz ihracat yapan Mısır’a yüzde
10 ve Ürdün’e ise yüzde 20 vergi getirildi. ABD pazarında rekabet ettiğimiz
Uzak Doğu ülkelerinin ürünlerine standart oranın üzerinde ek vergi getirilmesi
ülkemiz ürünlerinin fiyatlarını çok daha rekabetçi hale getireceği açık. Çin’in
ABD pazarındaki payından bir miktar alabileceğimizi düşünüyorum. Ancak,
Uzakdoğu ülkeleri bu sefer Avrupa pazarında bizimle daha çetin bir rekabete
girecekler. Kısa vadede avantajlı görünsek de, uzun vadede nasıl bir tablo
ortaya çıkacağını yaşayıp göreceğiz.”
Ege Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği’nin
2025 yılı iş programı genel kurulda kabul edilirken, 2025 yılı bütçesi 62
milyon 850 bin TL olarak bağlandı.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder