Türkiye’nin deri ve deri mamulleri ihracatı son 3 yılda 530 milyon dolarlık düşüşle 2 milyar 56 milyon dolardan, 1 milyar 526 milyon dolara gerilerken, deri ve deri mamulleri ithalatı 1 milyar 810 milyon dolardan 2 milyar 420 milyon dolara yükseldi.
Türkiye, deri ve deri mamulleri sektöründe 2022 yılında 245
milyon dolar dış ticaret fazlası veren ülke konumundayken, 2024 yılı sonunda
895 milyon dolar dış ticaret açığı verir pozisyona düştü.
Deri ve deri mamulleri sektörünün 7 yıl önceki ihracat
rakamlarına gerilediğini dile getiren Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları
Birliği Başkanı Erkan Zandar, 2024 yılında Türkiye geneli ihracat rakamlarında
ayakkabı, saraciye, mamul deri ve kürkler ve deri konfeksiyon alt sektörlerinin
hepsinde kan kaybettiklerinin altını çizdi.
Ege İhracatçı Birlikleri’nde basın toplantısı düzenleyen
Zandar, “Türkiye’nin deri ve deri mamulleri ihracatı 2023 yılında 1 milyar 858
milyon dolar iken, 2024 yılında yüzde 18’lik düşüşle 1 milyar 526 milyon dolara
indi. Ayakkabı ihracatımız yüzde 22’lik kan kaybı yaşadı ve 1,1 milyar dolardan
877 milyon dolara düştü. Ayakkabı yan sanayinde ise Türkiye genelinde yüzde
38'lik, Ege Bölgesi'nde ise yüzde 44'lük bir ihracat kaybı yaşadı. Bu,
sektörümüzün ekonomik baskılar ve uluslararası rekabet koşulları karşısında ne
denli zorlandığını açıkça göstermektedir. Deri ve kürk konfeksiyondaki kaybımız
yüzde 18 olurken ihracatımız 236 milyon dolardan 193 milyon dolara indi.
Saraciye ürünleri ihracatımız 273 milyon dolardan 239 milyon dolara azalırken
saraciye ürünleri ihracatımızdaki eksilme yüzde 12 şeklinde gerçekleşti. Mamul
deri ve kürk ihracatımız yüzde 3 azalışla 221 milyon dolardan 214 milyon dolara
geriledi. 2024 yılının son çeyreğinde istihdam rakamlarımız yüzde 25 düştü”
diye konuştu.
2021 yılı Eylül ayında Türkiye’nin faiz indirim kararıyla
başlayan sürecin sonunda Türkiye’de 2022 yılında enflasyon rakamlarının yüzde
65’e yükseldiğini, buna karşılık döviz kurlarındaki artışın yüzde 41,7’de
kaldığını paylaşan Zandar şöyle devam etti:
“2023 yılına gelindiğinde enflasyondaki artış yüzde 64,7
olurken, dolar kurundaki artış yüzde 57 oldu. 2024 yılında enflasyondaki yüzde
45 iken, dolar kuru yüzde 20 arttı. Son üç yılda enflasyon karşısında döviz
kuru yüzde 48 eridi. Mevcut durumda rakiplerimize göre yüzde 50 civarında daha
pahalı konumdayız. Bu da ihracat rakamlarımızda çok net kendisini gösteriyor. 1
Ocak 2022 yılından günümüze döviz kuru enflasyon kadar artmış olsaydı bugün
dolar kurunun 52,3 TL olması gerekiyordu. Bu döviz kuru da bizim ihracat
rakamlarımızı korumamızı sağlardı. Bu politika ihracatımızı düşürürken,
ithalatımızı artırıyor. Başka ülkelerin işçilerinin istihdamına katkı
sağlıyor.”
Ege Bölgesi’ndeki
düşüş daha sınırlı kaldı
Deri ve deri mamulleri sektörünün Ege Bölgesi’ndeki düşüşünün
2024 yılında yüzde 9 ile daha sınırlı kaldığı bilgisini veren Başkan Zandar,
“Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği üyelerimiz 2023 yılında 182
milyon dolar ihracat yapmışken, 2024 yılında 165 milyon dolar dövizi ülkemize
kazandırabildiler. Ayakkabı ihracatımız yüzde 15’lik kayıpla 112 milyon
dolardan 95 milyon dolara indi. Deri ve kürk konfeksiyon ihracatımızda azalış
yüzde 22 olurken ihracat rakamımız 27 milyon dolardan 21 milyon dolara indi.
Türkiye genelinde 4 alt sektörümüzde de ihracat rakamları düşmüşken, Ege
Bölgesi’nde mamul deri ve kürkler ihracatımız yüzde 15, Saraciye ürünleri
ihracatımız yüzde 4 artma başarısı gösterdi” diye Ege Bölgesi ihracat
rakamlarını özetledi.
Alınan tedbirleri
doğru buluyoruz
Ayakkabı ithalatına 31 Aralık 2024 tarihinde getirilen yüzde
10 ilave gümrük vergisini desteklediklerini anlatan Zandar, bu artışın ayakkabı
üreticileri için bir fırsat niteliği taşıdığını kaydetti. Hükümetin emek yoğun
sektörlere yönelik istihdam odaklı teşviklerini de doğru adım olarak
nitelendiren Zandar, “Bu destek sektörümüzün 2025 planları için büyük önem
taşımaktadır. Özellikle çalışan başına
2500 TL’lik destek, sektördeki iş gücü maliyetlerinin azaltılması ve üretimin
artırılması amacıyla önemlidir. En büyük ihracat pazarlarımız olan
Rusya-Ukrayna hattındaki politik belirsizliğin ortadan kaldırılmasını umuyor,
küresel kriz ortamının hafiflemesinin hedef pazarlarımızdaki talep artışlarını
tetikleyeceğini düşünerek 2025'i toparlanma yılı olarak görüyoruz” dedi.
Verimliliği artırmak
için çalışacağız
Hazırgiyim ve tekstil sektörlerinde pek çok firmanın
üretimlerini başta Mısır olmak üzere başka ülkelere kaydırdığını hatırlayan
Zandar şöyle konuştu; “Üretimini başka ülkeye taşımayan tek sektörüz. Biz
farklı yerlerde üretebilen bir sektör değiliz. Elimizdekileri götürebildiğimiz
yere kadar gideceğiz, sonrasında ya sektör değiştireceğiz ya da başka yol
arayacağız. Verimliliğimizi artırarak günümüzde hammadde hariç yüzde 62’ye
ulaşan maliyetlerimizi önce yüzde 50-55’e, sonrasında yüzde 40’a çekerek ayakta
kalmanın yollarını arayacağız. Daha verimli ve sürdürülebilir üretime dayalı
ihracat yaparak 2025 ve 2026’ya hazırlıklı gireceğiz.”
Gündoğdu: “Saraciye
sektörü son sıradan ikinciliğe yükseldi”
Deri alt sektörlerinden saraciye sektörünün kg başı 14,7
dolarlık ihracat rakamıyla katma değeri yüksek bir ürün grubu olduğu bilgisini
veren Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkan Yardımcısı Halil
Gündoğdu, 2013 yılında deri ürünleri arasında en az ihracatı olan saraciye
sektörünün 2024 yılı sonunda 239,5 milyon dolar ihracat hacmiyle ayakkabıdan
sonra en fazla ihracat gerçekleştiren ikinci büyük deri ve deri mamulü grubu
konumuna geldiğini kaydetti.
“Dünya genelinde ve Avrupa’da lüks çanta ve aksesuar
markaları satın alımlarını Türkiye’ye yöneltti” diyen Gündoğdu, “Sektörde
markalaşma ve vurt dışı tanıtım çalışmaları hız kazandı. Türkiye dünya
genelindeki toplam 90 milyar $’lık ihracattan yalnızca 0,27 pay alıyor. Sektör
desteklendiği takdirde yüzde 1 paya ulaşabilir” şeklinde konuştu.
İzmir deri organize
sanayi bölgesi istiyor
Deri sektörünün İzmir’de gelişen sanayi ve ihracat
potansiyelini korumak, rekabetçilik ve sürdürülebilirlik konularında öncü
rolünü devam ettirebilmesi için İzmir’de deri ve deri mamulleri sektörünün
kümeleneceği bir organize sanayi bölgesi istediklerini aktaran Gündoğdu şöyle
devam etti: “Türkiye’nin en büyük üçüncü ili olan İzmir’de deri sektörümüzün
kümelenmesinin gerek istihdamın artırılması, gerek nitelikli ara eleman
devamlılığı, gerekse sektörün sürdürülebilirlik ile ilgili altyapısının
gelişmesine katkı sağlayacağı tartışmasızdır. Emek yoğun sektörlerde yan
sanayinin gelişmesi için sektörün tüm unsurlarının bir arada hareket etmesi
gerekmektedir. İzmir’in sürdürülebilirlik imajı çalışmalarına İzmir Ayakkabı,
Saraciye, Deri Konfeksiyon, Deri Mamulleri Organize Sanayi Bölgesi’nin
kurulmasıyla farkındalık kazandırılacağı değerlendirilmektedir. Şehre görece
yakın, personellerimizin rahatça ulaşım sağlayabileceği ve Avrupa Yeşil
Mutabakatı çerçevesinde yeni bir organize sanayi bölgesinin sektörlerimizin
ihtiyaçlarına yanıt verebileceği tüm sektör paydaşlarımız tarafından olumlu
karşılanmaktadır.”
Arıoğul: 3 yıldır
fiyat artırdık
Deri konfeksiyon ürünlerinde ortalama ihraç fiyatının 70
dolarları aştığını, katma değerli bir üretim yaptıklarını paylaşan Ege Deri ve
Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Arıoğul, son
3 senedir müşterilerine devamlı fiyat artışı yapmak zorunda kaldıklarını,
günümüzde maliyetlerinin artmasına rağmen müşteriler kaçmasın diye fiyat
yükseltmeden devam etmeye çalıştıklarını, 2025 yılının deri konfeksiyon sektörü
için çok zor geçeceğini vurguladı.
Türk deri sektörü
Garda’ya 92 firmayla katıldı
Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği, 11-14 Ocak
2025 tarihlerinde İtalya’da düzenlenen Expo Riva Schuh & Garda Bags
Fuarı’na Türkiye Milli Katılım Organizasyonu gerçekleştirdi. Türkiye milli
katılım organizasyonuyla 32 firma fuara katılırken, Türkiye 92 firmayla fuara
en yoğun katılım gösteren ülkelerden biri oldu.
Ege Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı
Erkan Zandar, fuar sonrasında yaptıkları ve 29 ayakkabı, 2 saraciye firmasının
katıldığı ankette firmaların, Amerika Birleşik Devletleri, Çekya ve İspanya’dan
gelen ithalatçılarla verimli ikili görüşmeler yaptıklarıyla ilgili ankete geri
bildirimleri olduğunu paylaştı.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder