Basın toplantısı Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Uçak ve EYMSİB Yönetim Kurulu üyelerinin katılımıyla düzenlendi.
Ege Bölgesi’nde üretilen lezzetleri dünyanın dört bir tarafına ulaştırarak 5 yıldır üst üste ihracat rekorları kıran, 2022 yılında yüzde 6 artışla 1 milyar 250 milyon dolar dövizi Türkiye’ye kazandıran Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, İzmir ekonomi basınıyla bir araya geldiği “Basın Toplantısı”nda 2023 hedeflerini açıkladı.
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği 2023 yılı
Cumhuriyetin 100. Yılında 1 milyar 400 milyon dolar ihracat hedefi koydu.
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu
Başkanı Hayrettin Uçak, “2022 yılı yaş meyve sebze ve meyve sebze mamulleri
sektörü için tatmin edici bir yıldı. Türkiye genelinde 3 milyar doları taze
meyve sebze, 2,5 milyar doları meyve sebze mamulleri olmak üzere toplam 5,5
milyar dolar ihracat gerçekleşti ve bu ihracatın 1 milyar 250 milyon dolarına
denk gelen yüzde 22’si Birliğimiz üzerinden gerçekleşti. Birliğimiz ihracatı
2021 yılına göre yüzde 6 oranında artmış oldu. Özellikle meyve sebze mamulleri
sektöründeki yüzde 12’lik artış bizleri memnun etti.” dedi.
EİB üzerinden yapılan
turşu ihracatı ilk kez 250 milyon doları geçti
Yaş meyve sebze ürünlerinde 2022 yılında en fazla ihracatı
gerçekleşen ürünün sofralık üzüm olduğunu açıklayan Uçak, “53 milyon dolarlık
üzüm ihracatını 41 milyon dolarla domates, 36 milyon dolarla kiraz ve 33 milyon
dolar ile mandalina takip etti. En fazla ihraç edilen beşinci ürün de 29 milyon
dolarla kestane oldu. Meyve sebze mamullerinde ise 2022 yılı ihracat şampiyonu
2021 yılında olduğu gibi turşular oldu. EİB üzerinden yapılan turşu ihracatı
ilk kez 250 milyon doları geçti ve 257 milyon dolar olarak gerçekleşti. Meyve
sebze mamulleri ihracatında ikinci sırayı 149 milyon dolar ile kurutulmuş
domatesler alırken kurutulmuş domatesleri, meyve konserveleri, dondurulmuş meyveler
ve sebze konserveleri takip etti.” diye konuştu.
Köy bazlı eğitim
faaliyetlerimize başlayacağız
Hayrettin Uçak, “2022 yılında toplam 797 ihracatçı
firmamızın desteği ile 189 ülke ve bölgeye ülkeye yaş meyve sebze ve mamulleri
ihracat gerçekleştirmeyi başardık. 2022 yılında ihracatımızın en fazla
gerçekleştiği ilk 5 pazarımız Almanya, ABD, Rusya, İngiltere ve Hollanda oldu.
Kalıntı ile mücadele konusunda Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz Projesinin
ikinci yılını tamamladık. Sonuçları bu yıl daha olumluydu, bu yıl da hem bu
projemize devam edeceğiz hem de bu projenin devamı niteliğinde köy bazlı eğitim
faaliyetlerimize başlayacağız. Köy bazlı üretici toplantıları yanında işletme
ve bahçede de hasat ve depolamaya ilişkin iyileştirme faaliyetlerine başladık.
İlk olarak bu ay içinde Muğla ilimizde domates işletmelerinde eğitimler
geçekleştirdik. Burada hem Ege Üniversitesi, hem de Tarım ve Orman il ve ilçe
müdürlükleri bizlere çok destek oluyorlar, onlara teşekkürlerimi iletmek
istiyorum.” dedi.
Ege Yaş Meyve Sebze
İhracatçıları Birliği Asya pazarında da gücünü artıracak
Uçak, Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği’nin 2022
yılında başlattığı ve büyük ses getiren Üçüncü Kuşak Tarım Girişimciliği Eğitim
Programını bu sene tekrarlamak istediklerine değindi.
“Yeni mezun olan gençlere A’dan Z’ye tarımı anlatarak
bilinçli bir nesil yaratma amacımız var. Meyvelerde kayıpları azaltmak için
2022 yılında Ege Üniversitesi ile nar, mandalina ve domateste bir proje
başlatmıştık. Bu sene bu projemize hız kesmeden devam ediyoruz ve projemiz
bitince sizlerle sonuçlarını paylaşmayı umut ediyoruz. 2023 yılında yurtdışı
tanıtım ve pazarlama faaliyetlerimizi de artırarak devam ettirme düşüncemiz
var. Bu kapsamda Almanya, Rusya, İngiltere, İspanya gibi ülkelerde fuar katılımlarımız
olacak. Aynı zamanda geçen sene Hindistan’a düzenlediğimiz URGE projemizde bu
yıl yeni rota olarak Endonezya ve Singapur’u belirledik. Bu yolla Asya
pazarında da gücümüzü artırmak istiyoruz.”
Cumhuriyetimizin
kuruluşunun 100. Yılında yeni rekorlara imza atmak istiyoruz
2022 yılının sonuna doğru taze meyve sebze ve meyve sebze
mamulleri sektörlerinde ihracatçı firmalardan oluşan iki farklı komite
kurduklarını anlatan Hayrettin Uçak sözlerine şöyle devam etti:
“Komite üyelerimizden proje önerileri ile hem yurt içi hem
de yurtdışında önemli proje ve çalışmalara imza atmak istiyoruz. Hem
komitelerimize hem yönetim kurulumuz mesailerinin önemli bir bölümünü
Birliğimiz için harcıyorlar, buradan kendilerine de teşekkür etmek istiyorum.
2023 yılının hepimiz için çok önemli bir anlamı ve önemi var. Bu yıl
Cumhuriyetimizin kuruluşunun 100. yılını kutluyoruz. Bu yüzden
ihracatçılarımızla beraber tüm gücümüzle ihracatımızı artırmak, yeni rekorlara
imza atmak istiyoruz. 2023 yılında katma
değeri yüksek ürünlere daha çok önem vermek, bu ürünleri göz önüne çıkarmak
istiyoruz. İhracatımızı artırmak için ihraç miktarını artırmaktansa ihraç
değerini artırmayı önemsiyoruz.”
Uçak, “Kilogram fiyatı son derece yüksek ve C vitamini
deposu olan Kumkat, özel ambalaj ve reçeteler ile piyasaya sunabileceğimiz
soslar, meyve ve sebze cipsleri gibi ürünleri parlatmak, bu ürünlere özel
projeler üretmek istiyoruz. Bu senenin zorlu bir yıl olacağını da biliyoruz.
Avrupa’daki durgunluk bu yıl kendini daha belirgin bir şekilde hissettirecektir.
Ama hem Avrupa ve Amerika’daki payımızı koruyarak yeni pazarlarla birlikte
Cumhuriyetimizin 100.yılında da başımız dik bir şekilde yolumuza devam edeceğiz
ve ihracatımızı artıracağız.” dedi.
2023 yılında
ihracatımızı 1 milyar 400 milyon dolar seviyelerine çıkarmayı hedefliyoruz
Hayrettin Uçak, “Geçtiğimiz yıllarda Çin’e çalışmalarımızı
hızlandırdık. Bu sene de Ur-Ge Projemiz kapsamında Hindistan’a gittik. Uzak
Doğu’yu önemsiyoruz aynı zamanda ihracatımızı Ortadoğu’ya da artırmaya
çalışıyoruz, meyvelerini almaya başladık Hindistan’a ihracatımızı artırdık. Bu
olağanüstü konjonktürde ihracat artışını bırakın mevcudu korumak bile başarı.
2023 yılında ihracatımızı 1 milyar 400 milyon dolar seviyelerine çıkarmayı
hedefliyoruz. Üreticimiz ciddi anlamda bilinçlendi analizler sıklaştırıldı, ön
analizlerimizi artıracağız.” diyerek sözlerini noktaladı.
Mevcut pazarlardaki
payımızı düşürmememiz için pestisitlere dikkat etmeliyiz
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı Cengiz Balık, “2022 yılı zor bir yıldı. 2023 yılında daha da
zor bir yıl olacak. Ekonomik sorunlar, kovid, enerji fiyatlarının artması ve
enflasyonun neticelerini göreceğiz. Dünya genelinde resesyon bekleniyor. Yeni
pazarlar konusunda daha çok çalışmalıyız ve mevcut pazarlardaki payımızı
düşürmememiz için pestisitlere dikkat etmeliyiz. Ürünlerin kalıntı durumunu
tespit etmeden hasat yapmamalıyız. Birliğimizce iki senedir “Kullandığımız
Pestisitleri Biliyoruz Projemizi” yürütüyoruz. Bu kapsamda Bölgemizin haritasını
çıkarıyoruz. Bu bilinci tabanda üreticide oluşturmamız gerekiyor.” dedi.
En önemli hedefimiz
daha nitelikli katma değerli ürünlerle birim fiyatlarını artırmak
Cengiz Balık, “Firmalarımızda farkındalık başladı. Biz
ürünlerimizin yüzde 10’unu ihraç ediyoruz, dahili piyasada tüketilen ürünlerde
de aynı hassasiyet gösterilmeli eğer gösterilmezse 2023 ve 2024 yılı çok daha
zor geçer. Üretim aşamasının üzerine düşmeliyiz. Ürünler sofraya gelene kadar
yüzde 30’u ziyan oluyor. Gıda israfını da aşmamız gerekiyor. İhracatta sürekli
miktarı artıramazsınız bu sürdürülebilir değil bizim amacımız kg birim fiyatını
artırmak. En önemli hedefimiz daha nitelikli katma değerli ürünlerle birim
fiyatlarını artırmak. Bunu artırırsak ihracatımızı da yüzde 20 artırırız. Ve
daha fazla rekabetçi olabiliriz. Resesyonda miktar anlamında kayıp yaşasak da
bunu birim fiyatı ile kompanse edebilirsiniz.” diye konuştu.
Mart ayında Malezya
ve Kolombiya’ya sektörel ticaret heyeti
Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreteri İ. Cumhur İşbırakmaz 2021 yılında Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı
Uzak Pazarlar stratejisine değinerek Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları
Birliği’nin önümüzdeki dönemde uzak pazarlara yoğunlaşacağını, Mart ayında
Malezya ve Kolombiya’ya sektörel ticaret heyeti düzenleyeceğini vurguladı.
Mamul sektörü
pandemide sınavını verdi ve kısıtlamalara gidilirken Türkiye üretimini artırdı
Türkiye Meyve Sebze Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Türkmen Türkmenoğlu, “Sahada pestisitler üzerine çalışırken bir yandan da mamul ürünler gibi katma değerli ürünlere odaklanmış durumdayız. Ur-Ge projemiz ve EİB bünyesindeki 6 Gıda Birliğimiz ile birlikte ABD pazarında Ticaret Bakanlığı desteğiyle yürüttüğümüz Turkish Tastes Turquality projemizin ilk dört yıllık aşamasını tamamladık ve ikinci dört yıllık aşamaya geçtik. ABD’li iş ortaklarımızla Türk tatlarını dünyaya kazandırıyoruz. Mamul sektörü pandemide sınavını verdi ve kısıtlamalara gidilirken Türkiye üretimini artırdı ve ülkemize talep kaymaları yaşandı. İnovasyon ile beraber dünyanın her noktasına katma değerli ürünlerimizi gönderme imkanı bulduk. AB’nin gündeminde resesyon konusu varken biz fabrikalarımızdan yeni hatlar, yeni siparişler yönünde pozitif haberler almaktayız. Mamul ürünlerimiz katma değerli ürünler ve oldukça önemli. Üniversitelerde mühendislerimizle sinerji ve doğru ambalajlama ile birlikte uzak pazarlara mamul ürünlerimizi göndermeye devam ediyoruz.” dedi.
Üniversitelerle yeni
projeler gündemde
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Taze Meyve Sebze
Alt Komite Başkanı Makbule Çiftçi üretimden paketlemeye kadar olan tüm değer
zincirinde daha kaliteli ihracat için uğraştıklarını 2023 yılında
üniversitelerle birlikte yeni projelerin gündemde olduğunu söyledi.
İzmir Modern / Nurten ÖĞÜT
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder